Pages

Thursday, June 18, 2015

NAKED BUTTERCAKE


Saya paling gembira jika ada yang meminta saya membuat naked cake...perghhhh suka habis, bukan apa tak renyah dan ia memberi kebebasan pada kreativity untuk menghiasnya dan tidak memerlukan details...apa yang penting ialah keknya mesti sedap.

Naked cake kali ini saya membuat butter cake yang dilapisi strawberry jem dan krim. Untuk hiasan pula saya lebih senang menggunakan strawberry.

Bagi mendapatkan kek setinggi ini saya membuat 1 1/2 adunan. Kek yang dimasak disejukkan sebelum dipotong layer.



Naked Buttercake


  • 250g pure butter - 50% Anchor 50% Buttercup
  • 250g tepung naik sendiri
  • 180g gula kaster
  • 6 biji telur
  • 3 sdb cawan susu segar


Cara cara:
  1. Panaskan oven dalam 20 atau 30 minit.
  2. Pukul butter dan gula hingga kembang, gebu dan bertukar warna menjadi putih 
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji di selang seli dengan  tepung
  4. Masukkan susu segar dan pukul lagi sampai sebati.
  5. Masukkan dalam loyang dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 180 selama 40 minit atau sehingga masak.
  6. Potong dan lapisi dengan strawberry jem


RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN

all images & content are copyright protected. please do not use our images without prior permission. if you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe. thank you. 


No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...