Pages

Thursday, July 17, 2014

BURMESE JELLY - KYAUK KYAW


Bila saya bertanyakan one of my restoran staff apa favourite Iftar masyarakat Burma, katanya Kyauk Kyaw...hemmm...mulanya pening memikir kerana dia tidak langsung menyebut jelly..katanya kuih...so saya bayangkan yang ianya kuih..tetapi bila saya goggle agak terperanjat juga apabila yang dimaksudkan Kyauk Kyaw adalah sebenarnya agar-agar.

Lebih menarik lagi bila saya terus goggle..resipinya lebih kurang sama dengan agar-agar santan kita..memang same 100 % cuma orang Malaysia ni lebih kreatif..agar santan kita terdapat  banyak variasi, warna..merah jambu, hijau dan gula melaka..tetapi kyauk kyaw Burma..hampir semua blog yang saya kunjungi semuanya maintain warna original..warna putih kelapa...so let's check this out


Burmese Jelly - Kyauk Kyaw


  • 1 paket agar-agar serbuk
  • 3/4 cawan gula
  • 4 1/2 cawan air
  • 1 cawa santan
  • 1 hel1i dun pandan
Cara Menyediakannya

  1. Masak air dan gula sehingga gula hancur.
  2. Masukkan serbuk agar-agar
  3. Renehkan seketika
  4. Padamkan api..biarkan seketika
  5. Masukkan ke dalam acuan agar-agar dan sejukkan sehingga agar-agar beku dan keras




RECIPE SOURCE:  PATYSKITCHEN

all images & content are copyright protected. please do not use our images without prior permission. if you want to republish this recipe, please re-write the recipe in your own words, or simply link back to this post for the recipe. thank you. and remember in making the recipes, if using table salt instead of kosher or sea salt, make sure you reduce the salt amount.


No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...