Pages

Thursday, June 12, 2014

LEMON RICE


Memang menarik, setiap 3 bulan saya akan membawa adik saya membuat medical check up di PPUM..dan biasanya akan makan setengah hari jugalah disana. Makanya sama ada breakfast atau lunch saya terpaksa makan di sans. Kini food courtnya semakin hebat,,,terdapat banyak chef terkenal dan restaurant yang menarik.

Resipi ini saya carbon copy dari sana..dari GRUB PPUM....katanya nasi campur Mat Saleh tapi peliknya ada daun kari..saya cuba Lemon Rice ini, sayur campur dan ayam bakar. Rasanya sedap jadi seperti biasa saya buat research dan mencari resipinya di net. 

Wow rupa-rupanya Lemon Rice ini adalah makanan dari Selatan India. Awalnya saya menyangka cara membutnya seperti butter rice atau nasi berani...rupanya salah telahan saya..nasi ini dimasak macam membuat nasi goreng. Rasanya lebih mantap kalau dapat basmathi.

Kalau inginkan resipi makan tengah hari atau makan malam yang ringkas resipi ini cukup sesuai.





Lemon Rice
Prep time

Cook time

Total time

.

2 cawan nasi masak
2 sdb jus lemon
1/4 sdt serbuk kunyit
garam secukup rasa
2 sdb minyak bijan
1 labu bawang besar dipotong dadu
1 sdt biji sawi
2 sdb urd dhal
2 sdb canna dhal
2 tangki daun kari
3 batang cili kering dipotong 3
1 biji cili hijau dihiris menyerong

Cara Membuatnya

Panaskan minyak dan tumis bawang besar sehingg layu



Masukkan bij dan biar seketika sehingga ia meletup

Masukkan urad dhal, Channa dhal, daun kari dan cili kering serta hirisan cili hijau


Masukkan serbuk kunyit dan garam secukup rasa

Masukkan jus limau ke dalam nasi diikuti dengan bahan tumisan tadi. Gaul rata dan siap dihidang

@PATYSKITCHEN, All images and content are copyright protected. Please do not use my images without prior permission. If you want to republish this recipe, please rewrite.

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...