Pages

Saturday, January 05, 2013

DURIAN CREPES RECIPE II - 4 FLOUR


The season is cooling off and one thing interesting about this durian crepe is the variation of recipe used ...from one flour till seven flour. I had tried,1,3,4 and 5...so I need to record it down so the next time around I know which recipe to use. Honestly I don't really know how to compare the differences...it looks the same. For this recipe I added some Pandan Paste and I still maintain the whipped cream fillings



Bahan-bahan Adapted from  - http://hanamemories.blogspot.com/2012/11/durian-crepe.html


     t
  • 20 gm tepung gandum
  • 20 gm tepung ubi
  • 10 gm tepung jagung
  • 10 gm tepung kastard
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil minyak masak
  • 1 sudu besar gula halus
  • 40 ml susu cair
  • 150 ml air
  • kaler kuning lemon
  • perisa durian ~ pilihan

Cara-cara

  1. Masukkan kesemua bahan dalam mangkuk ,  sebatikan dan tapis
  2. Lengserkan kuali dengan butter.
  3. Ambil sesenduk kecil dan tuang ke dalam kuali non stick ( tak melekat ) dan layangkan kuali agar ianye menebar dengan tipis. Masa kite menebar tuu lebihan adunan boleh di keluarkan supaya crepe tak menjadi tebal. Buat crepe setipis yang boleh ye.
  4. Masak menggunakan api yang kecil
  5. Masak hingge crepe mengering dan tak perlu di terbalikkan.

FILLING

  • 200 gm non dairy whipping cream ~ putar hingge kental
  • Isi durian secukupnye.

Kata orang utara...demamnya sudah kebah...nampaknya begitulah...sudah tidak serancak dahulu....Semasa tengah mengamuk hari itu saya test 1, 3, 4....dan 5 jenis tepung..masuk yang 7 jenis saya angkat tangan..dah tak mempu nak try....lagi pula saya sendiri pun sudah naik confuse dan tidak tahu membezakan jenis-jenis tepung yang digunakan..bagi saya semua nampak sama aje....tetapi untuk tujuaan record saya masukkan juga dalam blog ni..takut resipi hilang...so yang ini saya gunakan 4 jenis tepung berperisa pandan dan intinya saya maintain whipped cream dan durian. resipi adaptasi dari blog - 
http://hanamemories.blogspot.com/2012/11/durian-crepe.html

Next Post - Flanky Cheddar Scones..




No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...