Pages

Monday, December 24, 2012

CAKE DECORATING TIPS - TIPS ON FABRIC PATTERNS ON CAKE



I saw this in a cake decorating book and I love it so much..so I search the you tube if I can find a way of designing my cake that mimic the fabric patterns and I found it in About.Com..wow it was so simple using a card with 45 angle. I do have a template for this but it was so hard to bend and it spoiled the cake so I used the About.com technique which is better. Here's how you can make it and i also included a video from about.com that can give you a clear picture of getting the quilt  fabric patterns on your cake.

HAPPY TRYING...

Decorating a Quilt Pattern on Cake

I have to make sure first that our fondant is nice and smooth. I'm going to do a quilting technique, which gives the fondant a quilted fabric look, and it looks really, really nice. So I take my straight edge - and this is at a 45-degree angle - line it up on the bottom of the cake. And I take my quilting tool and I just trace down along, and it will make it look like stitches. Move over to the next notch. Do the same thing. And you're going to repeat this step all the way around the cake. Flip it around, and make the crosses on each opposite direction. I'm using edible beads to put at each of the crossroads. I take my royal icing, and I'm going to put a little dot at each "X." That will make the beads stick.
http://video.about.com/cakedecorating/Cake-Decorating--Tips-for-Fabric-Patterns-on-Wedding-Cakes.htm
Sebenarnya ilmu menghias kek banyak boleh didapati dari you tube kalau rajin membuat kajian. Saya begitu berminat untuk membuat "quilt fabrik" ke atas kek tetapi tidak tahu cara membuatnya. Saya pernah dimaklumkan bahwa terdapat alat khas seperti template untuk untuk membuat quilt ini dan saya telah membelinya tetapi menggunakanya adalah amat rumit seka;i dan kadang ka;a  boleh merosakkan kek.  Tetapi sukur alahamdulillah saya telah mendapati satu kaedah yang begitu simple untuk membuatnya dengan hanya menggunakan kertas keras yang berukuran segi tiga berdarjah 45 dan diletakkan ke atas kek sambil diukir dengan roller yang digunakan untuk menanda kain baju. Cukup mudah dan yang bestnya coraknyanya pun kemas dan cantik. Saya letakkan manis hiasan diantara jarak2 kek ini ..memang hebat. Saya sertakan rujukan you tubenya jika anda berminat.
SELAMAT MENCUBA

8 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nicely done kak patty... sy belum ada keberanian utk mencuba..

maz said...

Salam kak...btul ke msuk blog paty kitchen ni ...rsa mcm blog sifu kek dah ..gd job kak ...cntik hsil dekonya ...maz stkat msak kek je la...nk deko memang xretiiiii...mksih kak sdi tngal komen kat n3 ramadhan tu...lama hilang..ni bru nk mncul .....

Kengkawan said...

sangat cantik.. tetiba bersemangat nak cuba. thanx for sharing

makcikkantin said...

Pat,

Thank you so much. banyak nya boleh belajar kat sini...cumanya belum ada seru nak mencuba..should have that 'thing' to lift my laziness...

i am inspired! TQ

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Madihan antara normal frosting dan fondant, senang lagi fondant. Akak tengkuk madiha pandai frosting so fondant ni kacang bagi madiha

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam maz..akak minat bila dah minat semua jadi..takut pun dah jadi berani..baru hendak mendekati diri dalam kek deco..alhamdulillah..banyak juga dalam You tube...akak jarang jalan2 kalau ada masa baru singgah dapur kekawan memang suke komen kalau berkenan dihati..ha..ha

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

kengkawan..kena cuba tak rugi..akak sekarang tengah nak try bunga tulip pula semua dalam You tube

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Thanks makcik kantin you need forklift kut to lift you up and try anyway its worth trying

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...