Pages

Saturday, December 31, 2011

DONNA HAY CHOCOLATE BUTTERMILK LAYER CAKE - HAPPY BIRTHDAY ODEN AND HAPPY NEW YEAR ALL


This is my final entry for 2011, a moist chocolate cake by Donna Hay, cake was named Chocolate Buttermilk Layer. Originally the cake should be four layer, like the one highlighted in Australia Master Chef Program, but I made it two layer, easy to manage and for the topping I used ganache.


This chocolate cake is a big hit...many had tried, it's rich zesty-chocolaty sensation!





Ini N3 penutup buat tahun 2011. Esok  kita akan mula buka lembaran baru. Hari ini seperti yang saya maklumkan dalam N3 terdahulu adalah ulang tahun ke 20 anak teruna saya, Oden. Oden memang meminati chocolate cake..cukup suka. jadi kali ini saya buat chocolate kek, tapi menggunakan resipi yang baru bukan resipi yang selalu saya buat. Saya banyak blog walking dan setiap kali saya cuba mendapatkan sesuatu yang baru tentang chocolate kek pasti Chocolate buttermilk Layer cake Donna Hay yang disebut-sebut. Memang teruja juga dibuatnya...jadi saya mengambil kesempatan ini untuk mencuba. Kek ini sebenarnya 4 tingkat..tetapi saya tidak dapat bayangkan bagaimana saya hendak potong kalau sudah tinggi melangit jadi saya potong dua...tinggalkan dua tingkat..mudah untuk uruskanya nanti.

Menarik kek ini lapisanya menggunakan cream cheese frosting..untuk topping saya gunakan ganache sebab anak-anak suka ganache. Mengikut resipi asal mudah aje tak perlu dihias kek ini, sapu cheese frosting setiap lapisan sehingga ke lapisan atas cukup simple...bagi saya tidak arif bab-bab menghias kek ini saya gunakan lilin dan mainkan dengan chocolate siap... apa pun resipi ini memang sedap dan  saya bercadang hendak buat 4 tingkat seperti original resipi. Tunggu mungkin birthday Myraz nanti 6 hb Januari.

Selamat Tahun Baru bagi semua penghujung PATYSKITCHEN semoga tahun 2012 membawa lebih keberkatan dan kerahmatan buat semua.

12 comments:

rahel said...

Salam Patys...
menawan sungguh kek coklat tu...lelehair liur tengok...agaknya boleh dapat sepotong k? hehe..
Selamat tahun baru 2012 buat Patys sekeluarga..

DG said...

Happy New Year 2012!

HomeKreation said...

Aslmkm KakPaty. Slmt Thn Baru 2012 & semuga sukses2 & gembira.
Happy birthday to Oden too. Untung nya mama dia rajin buat homemade bday cake!

Unknown said...

Happy birthday Oden! sedapnya tgk kek coklat tu kak...saya pun suka:)

Salam Tahun Baru buat akak sekeluarga. semoga thn baru ni lbh baik dr thn sebelumnya..insyaAllah:)

quinnie said...

happy new year buat kak paty sekeluarga...happy b'day jugak utk oden...

teringinnya nak makan kek coklat..tapi nak yg org buatkan..hehehe...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Happy New Year Rahel..leleh tu cheese frosting memang top kek Donna Hay ni. Empat tingkat larat makan ke????

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Happy New Year DG

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Along bukan selalu dapat macam tahun ini..umi dia cuti panjang. Happy New Year to you and family.

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Nieza Happy New Year..suka tenguk holiday Nieza..akak belum sampai Russia....kalau anak akak setuju nak buat medik kat sana boleh la akak sampai sana.

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Quinnee...and HAPPY NEW YEAR...try this donna hay resipi ramai dah cuba especially Australian....moist and dense macam chocolate moist cake juga

Trying To Be Muslim.. said...

Kak Paty, maaf Ayu terlepas this entry and wud like to wish the best to oden n surely to u, a wonderful year a head. Al maklumlah, time tu asyik kene hot water tap kat sini je...:(


mak aiii, cake tu punye la dense, mcm dfcc jugak kan, ada cheese...

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Ayu..dah jadi anak teruna dah..dah bosar..kek ini memang popular di Australia...blog2 disana memang banyak yang dah try tapi akak tak berani nak naikkan sampai 4 tingkat..dua cukup...sedap frostingnya

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...