Pages

Saturday, September 10, 2011

4TH SYAWAL FASTING MENU - LEMAK TEMPOYAK FISH, BOTOK-BOTOK IKAN MASIN AND BERGEDIL


Lemak Tempoyak Ikan




Botok-Botok Ikan Asin

Bergedil Daging

Panadas Sardin
Alhamdullillah successfully completed my 4th Syawal Fasting and these were the buka puasa menu. A combination of Perak and Padang. Masak Lemak Tempoyak is Perak's State signature food. Fish was cooked in fermented durian...The normal fish used in this dish are Patin Fish but I substituted it with Black Pomfret. The second dish was botok-botok ikan masin, a Padang dish famous in the southern region of Malaysia especially Johor. I learned to make this from my auntie. This dish used a lot of herbs leaves but I made it simple by using "daun kemangi" and tapioca shoot. The third dish was again Padang's or Indonesia signature Bergedil Daging aka Potato Cake and finally some kuih for the day I made, Indonesia, Panadas Sardine. A deep fry bun with sardine filling.

Overall it's "Selera Kampung" that was satisfying, simple yet scrumptious!!!- Alhamdulillah

________________________________________________________________

Tahun ini sudah masuk tahun ke dua saya menetap di Perak dan cuma baru-baru ini aje saya belajar memasak masak lemak tempoyak. Biasanya kalau nak makan masak tempoyak makan di kedai aje sebab tak tahu membuatnya tapi kali ini kena belajar lah ya, kalau tidak malu nanti bila orang tanya datang dari Perak tetapi tidak tahu masak tempoyak.

Hem... resipi masak lemak tempoyak ini paling sedap kalau guna ikan patin tetapi saya gunakan ikan bawal hitam aje...buka apa anak-anak kalau sesuatu yang baru nanti tidak makan pula. Alhamdulillah ok dan anak-anak pun suka, saya masukkan sedikit belimbing buluh.

Resipi kedua adalah resipi ulang tayang botok-botok ikan masin, ini merupakan salah satu masakan Padang yang saya suka. Botok-botok macam susah hendak cari di sini. Biasanya sebelah selatan tanah air banyak la. Resipi ini pun saya belajar dengan makcik saya, tapi tidak gunakan ulam yang banyak sebab susah hendak dapat. Saya cuma gunakan daun kemangi dan dan pucuk ubi aje.

Lauk-lauk seperti ini tidak lengkap tanpa bergedil, jadi saya buat bergedil daging sedikit. Manakala kuih untuk berbuka kali ini saya tidak buat yang manis tapi saya buat Panadas Sardine. Panadas ini memang popular di Indonesia,...adalah sejenis bun goreng yang saya masukkan inti sardine. Alhamdulillah cukup menyelerakan memang kena dengan tekak saya kali ini.

Next Post - Masak Lemak Tempoyak Ikan

________________________________________________________________

No comments:

You Might Also Like These

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...